Вперше Філософія Кайзен була застосована в ряді японських компаній (включаючи Toyota) в період відновлення після Другої світової війни, і відтоді поширилася по всьому світу. Термін «Кайзен» став широко відомий завдяки однойменній книзі Масаакі Імаі.
Концепція Кайзен
Концепція Кайзен охоплює більш широке поняття ніж якість або продуктивність.
Історія
Термін "кайзен" був прийнятий як позначення однієї з ключових концепцій менеджменту, починаючи з 1986 року, коли було видано книгу «Kaizen: The Key to Japan's Competitive Success». У 1993 році він увійшов до нового видання New Shorter Oxford English Dictionary, який визначає кайдзен як безперервне вдосконалення методів роботи, особистої ефективності і т. д., тобто як філософію бізнесу. Таким чином, термін нарешті отримав визнання в англійській мові.
Слово «кайзен» у японській мові означає «безперервне вдосконалення». Стратегія полягаєв тому, що в процес вдосконалення залучаються всі — від менеджерів до робітників, причому її реалізація потребує відносно невеликих матеріальних витрат. Філософія кайдзен припускає, що наше життя в цілому (трудове, суспільне і приватне) повинно бути орієнтоване на постійне поліпшення.
Концепція Кайзен
Концепція кайдзен охоплює більш широке поняття ніж якість або продуктивність.
Поняття Кайзен включає наступні елементи товарного виробництва:
- орієнтація на споживача;
- тотальний контроль якості (TQC);
- роботизація;
- кружки якості;
- система новаторських пропозицій;
- автономізація;
- дисципліна на робочому місці;
- тотальне забезпечення продуктиновсті (TPM);
- система КАНБАН;
- покращення якості;
- система «точно до часу»;
- нуль дефектів;
- діяльність малих груп;
- співробітництво праці і капіталу;
- підвищення продуктивності;
- створення нових продуктів.
Ключові компоненти Кайзен.
- Постійне і акцентоване скорочення всіх видів втрат, спрямоване на безперервне підвищення ефективності роботи і скорочення витрат.
- Раціональна організація робочих місць за допомогою системи 5S, що дозволяє досягти максимально можливого порядку, ефективності і продуктивності.
- Контроль якостів масштабі всієї компанії, причому поняття якості включає не лише якість продукції, а ширше поняття якості самої роботи.
- Стандартизація— діяльність по стабілізації і підтримці досягнутих результатів покращення за рахунок навчання і дисципліни, забезпеченню стабільно високих результатів роботи.